آیت الله بیات زنجانی در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است! اما نظر مراجع تقلید در این باره چیست؟
به گزارش ایران-ایران به نقل از مهر: آیت الله بیات زنجانی چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانستند. در سایت فیلتر شده آیت الله بیات زنجانی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١۶ وسائل الشیعه از ابواب “من یصح منه الصوم” آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازهای که جلوی تشنگیشان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزهشان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»
در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.»
البته آیت الله زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره این که «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»
نظر مراجع درباره آب خوردن روزه دار
فتوای جدید آیت الله بیات زنجانی در حالی حاشیه ساز شده است که مراجع تقلید، آب نوشیدن روزهدار را موجب باطل شده روزه میدانند.
آیت الله خامنه ای: انسان نمیتواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازهای است که معمولاً نمیشود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند مىتوانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشدهاند، نباید روزه را باطل کنند.
آیت الله مکارم شیرازی: اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند.
آیت الله سیستانی: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید.

سخنان آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر در روز قبل بعد نماز ظهر و عصر
به گزارش پارس،به نقل ازجام نیوز،این مرجع تقلید با بیان اینکه در بیان این سخنان به شخص خاصی نظر نداشته و کلیات را میگویم گفت: وقتی که دولت قصد دارد جنسی را بخرد باید مناقصه برگزار شود ولی ممکن است در این زمینه امتیاز ویژه را به آشنای خود یا هم جناحی خود اختصاص دهند.
وی با تاکید بر اینکه رانت خواری ممنوع و حرام است و بیت المال جامعه اسلامی باید روی حساب خرج شود گفت: ممکن است در مسافرتهای خارجی اقوام را با خود همراه کرده تا آنها نیز از بیت المال سفری کرده و تفریحی داشته باشند؛ این امتیازات ویژه و رانت خواری ممنوع و حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات 28 و 29 سوره احزاب گفت: پیامبر اکرم به همسران خود گفت شما را طلاق میدهم ولی از بیت المال چیزی اضافه به آنها نداد.
وی تصریح کرد: اینکه اقوام، بستگان و کسانی که در انتخابات فعالیتی داشتند امتیازات ویژه داشته باشند معنا ندارد و در کشور اسلامی امتیازات ویژه ممنوع است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: هزار و 400 سال قبل این پیام از قرآن برای ما صادر شده است و امروز مشاهده میکنیم که این پیام چقدر محل نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه امیر المومنین در خطبه 224 نهج البلاغه شیوه مبارزه با رانت خواری و امتیازات ویژه را نشان داده است تاکید کرد: نه کسی قبل از علی(ع) و نه کسی بعد از ایشان توانسته اینقدر شفاف مبارزه با رانت خواری را نشان دهد.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: امیر مومنان علی(ع) هنگامی برادرش عقیل نزد ایشان آمده و امتیاز ویژه کوچکی به حسب ظاهر طلب کرده بود در برابر برادر زیاده خواهی برادر خود از بیت المال آهن گداخته نشان داد؛ دولت، وزیر و مدیرکل ما باید اینگونه باشد و چیزی اضافهتر را به کسی ندهند.
وی گفت: عالم اسلام باید افتخار کند که چنین پیشوایی دارد و این پیشوا با مسئله رانت خواری که در دنیای امروز معمول شده است مبارزه میکند.
این مرجع تقلید بیان کرد: در کشورهای غربی مسئله رانت خواری معمول است و ثروتمندان از کاندیدای ریاست جمهوری حمایت کرده و پس از اینکه انتخاب شد از وی امتیازات ویژه میگیرد.
وی تاکید کرد: امیدواریم مسئولان کشورهای اسلامی این سیره قرآن و سیره امیرمومنان در مسائل مربوط به بیت المال را فراموش نکنند و با یک چشم به همه مسلمانان نگاه کرده و امتیاز ویژهای برای دوستان، برادران و اطرافیان خود قائل نشوند.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی سخنان مطرح شده مبنی بر نوشیدن آب توسط فرد روزهدار در شرایط اضطرار گفت: در دهان برخی انداختهاند اگر روزهدار زیاد تشنه شد می توان آب خورده و روزه گرفت.
وی با تاکید بر اینکه نباید با دین مردم بازی شود تصریح کرد: میگویند روایتی در این زمینه وجود دارد؛ این روایت از نظر سند و دلالت زیرسئوال است و خلاف نظر اجمع علمای اسلام و ضرورت دین است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر کسی مریض بود و توانایی نداشت اسلام اجازه میدهد روزه خود را افطار کرده و قضای آن را به جا آورد.
وی گفت: نمیتوان هم روزه دار بود و هم آب نوشید تمام مسلمانان این کار را نادرست میدانند؛ امیدوارم برخی افراد مراقب حرفهای خود باشند و نتیجه کار را بیان کنند و دعا میکنیم خداوند متعال همه را به راه راست هدایت بفرماید.
شایان ذکر است که چندی پیش آقای بیات زنجانی در فتوایی جدید نوشیدن آب را برای روزه دارانی که تاب و تحمل تشنگی ندارند، جایز دانسته است!
_________________
در زندگیت به کسی اعتــــماد کن ،
که به او ایمــــان داری نه احســاس . . .