صفحه اصلی اخبار سایت شهر ميلاجرد آیت الله شیخ احمد محمودی عراقی میلاجردی
آیت الله شیخ احمد محمودی عراقی میلاجردی مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط رضا اتابکی   
سه شنبه ، 18 بهمن 1390 ، 13:31

آیت الله شیخ احمد میلاجردی عراقی

آیت الله شیخ احمد محمودی عراقی میلاجردی

ولادت:

عابد و زاهد و صوفی همه طفلان رهند

مرد اگر هست به جز عالم ربانی نیست

عالم ربانی و فاضل صمدانی ، جامع معقول و منقول ، حاوی فروغ و اصول ، فقیه روشن ضمیر ، زاهد بی بدیل و نظیر ، مرحوم آیت الله آقا شیخ احمد میلاجردی عراقی فرزند آیت الله آخوند ملامحمد آقادر سال 1292 هجری و قمری برابر با 1253 هجری شمسی در شهر کهن میلاجرد در خانواده ای روحانی از پدری زاهد و دانشمند و مادری پاکدامن متولد گردید.

میلاجرد

تحصیلات:

وی مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر خویش آغاز کرد و مقداری را فرا گرفت و پس از آن برای فراگیری بیشتر به امر پدر به اراک مهاجرت نموده و دو سال در مدرسه سپهداری مشغول به تحصیل می گردد، سپس به ملایر رفته و سه سال نیز در مدرسه شیخ الملوک ملایر به فراگیری علوم اسلامی می پردازد.

آیت الله عراقی پس از گذراندن این مراحل به جوار قبر امیرالمومنین "علیه السلام" و شهر نجف اشرف مهاجرت نموده و مدت هجده سال در نجف اشرف از حوزه کهن آن بلد به فراگیری علوم اسلامی مشغول گشته و با اخذ اجازات اجتهاد متعدد به ایران و شهر تهران بازگشته است ، که این اجازات اجتهاد و نقل روایت و امور حسبیه در خاندان ایشان موجود می باشد.

اساتید:

  1. آیت الله ملا محمد محمودی
  2. آیت الله العظمی آخوند خراسانی *
  3. آیت الله العظمی ملا محمد کاظم یزدی
  4. آیت الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی *
  5. آیت الله العظمی میرزا حسین آیت الله میرزا خلیل تهرانی

 

ورود به تهران:

آیت الله شیخ احمد عراقی بعد از طی مراحل تحصیل در نجف اشرف و رسیدن به مقاصد خود و کسب درجه اجتهاد و استنباط به ایران و شهر تهران بازگشتند و در بدو ورود به مدرسه دارالفنون که اولین دانشگاه ایران به سبک جدید بود و به همت والای میرزا تقی خان امیر کبیر قهرمان مبارزه با استعمار تاسیس شده بود ، راه یافت و به مقام استادی آنجا منصوب شد.

آیت الله عراقی در دارالفنون کرسی تدریس فقه و اصول و ابیات را به عهده گرفت. آیت الله عراقی در دارالفنون با علوم جدید آشنایی پیدا کرده و زبان فرانسه را که در آن زمان زبان بین المللی بود فرا گرفت و تاریخ و جغرافیا و ریاضیات را فرا گرفت.

آیت الله عراقی علم هیئت و نجوم را در همان مکان از محضر مرحوم حاج میرزا عبدالغفار نجم الدوله اخذ نمود.لازم به ذکر است که مرحوم استاد میرزا موسی خان مفتاح الملک (مدرس دارافنون)چندین کتاب در علم جغرافیا و ریاضی و غیره به ایشان اهداء نمود که هم اکنون در نزد اولاد و احفاد آن مرحوم نگهداری می شود.

مصاحبت با علامه قزوینی:

آیت الله عراقی هنگامی که در تهران و در مدرسه دارالفنون مشغول به تدریس و افاضه بودند با مرحوم علامه میرزا محمد خان قزوینی مصحح دیوان حافظ آشنا شد و این دو در مدرسه معیر تهران در دو حجره همجوار زندگی می کردند و سالها با هم جلیس و انیس بودند تا این که با مهاجرت علامه قزوینی به اروپا این رشته دوستی و مودت موقتاً بریده شد.

فعالیت سیاسی:

اقامت آیت الله عراقی در تهران مقارن با اوج نهضت مشروطیت بود و ایشان نیز از این صحنه و گیر و دار برکنار نمانده و در آنجا با مرحومان سیدین آیت الله العظمی سید محمد طباطبایی و آیت الله العظمی سید عبدالله بهبهانی و آیت الله شیخ فضل الله نوری تماس حاصل نموده و عضو انجمن سیاسی آل محمد "صلی الله علیه و آله" شد و سمت منشی گری و پخش صدور اعلامیه هایی که بر ضد حکومت قاجار بود به وی واگذار شد و تا تحقق کامل مشروطیت در این سمت باقی ماند.

بازگشت به میلاجرد:

آیت الله عراقی پس از این وقایع تهران را ترک گفته  وبه میلاجرد بازگشتند ، ولی به درستی معلوم نیست چرا ایشان از تهران و استادی مدرسه دارالفنون و آن اسم ورسم دست کشیده و به میلاجرد بازگشت و عزلت گزید.

ولی به نظر می رسد بواسطه محبت به پدر پیر و دانشمند و فرزانه خود و عدم وجود مرجع شرعی در آن سامان تشویق به وطن شده است.

رابطه با استاد ابراهیم دهگان:

استاد فقید مرحوم دهگان همواره به نظر احترام و عظمت به آیت الله عراقی می نگریست و به آن فقید سعید اظهارات فراوان می نمود و مکاتبات فراوانی بین آن دو بزرگوار بود ، از جمله هنگامی که به دستور رضا شاه پهلوی روحانیون خلع لباس می شدند ، آیت الله عراقی جزء آن تعداد افراد انگشت شماری بود که این حکم شامل نشد، زیرا همان طور که گفته شد ایشان دارای اجازات اجتهاد از بزرگترین علمای شیعه بود ولی مرحوم استاد فقید ابراهیم دهگان تغییر لباس داد و از جرگه روحانیون خارج گردید،به همین دلیل مرحوم آیت الله عراقی به واسطه احساسات مذهبی و تعصبات دینی در نامه ای با عبارات مسجع و آهنگین به استاد ابراهیم دهگان می نویسد."سلام بر برادر عزیز دهگان که صاحب کلاه جدید است و آن را بجای سلام و ستایش تکان می دهد و با این کار از اروپاییها و آمریکاییها تقلید کرده است ... " ، لازم به ذکر است استاد فقید ابراهیم دهگان به زور و اجبار تغییر لباس داده نه با میل و رضایت خاطر.

دعای حرزیمانی و کتاب زاد المعاد :

مقارن با تحصیلات مرحوم آیت الله شیخ احمد میلاجردی عراقی در نجف اشرف دعای سیفی معروف به دعای حرزیمانی به خط استاد کل شیخ بهاءالدین عاملی * وکتاب "زادالمعاد" علامه مجلسی به خط او در هندوستان گویا در کتابخانه علامه آیت الله العظمی سید حامد از علمای آن دیار به دست می آید.

مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی به اعتبار این که این نسخ به دست معاریف شیعه نوشته شده مشتاق به دست آوردن آنها می شود ، لذا ودیعه ای بابت بهای آنها بوسیله بانک انگلیسی در شعبه شهر بمبئی می گذارد تا آن دو نسخه به نجف اشرف برسد.

خلاصه این دو نسخه مزبور بوسیله تجار ایرانی در هندوستان به دلیل ترس از دستبرد دشمنان در ظرف روغن زیتون جاسازی شده و به بندر بصره در عراق به نزد یکی از نمایندگان آیت الله العظمی آخوند خراسانی فرستاده می شود و آخوند خراسانی نیز مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی * و آیت الله شیخ احمد میلاجردی عراقی را مامور آوردن آن دو کتاب از بصره می نماید . پس از رسیدن آن دو نسخه به نجف اشرف مرحوم آیت الله میلاجردی عراقی که در خوشنویسی در حوزه نجف اشرف معروف و مشهور بود مامور استنساخ این نسخه ها می شود و پنج نسخه از روی دعای حرز یمانی ترتیب می دهد برای آیات عظام زیر:

  1. آیت الله العظمی آخوند خراسانی
  2. آیت الله العظمی سید محمد کاظم یزدی*
  3. آیت الله العظمی حاج آقا یوسف اردبیلی
  4. آیت الله العظمی حاج میرزا حسین نجل حاج میرزا خلیل تهرانی *
  5. آیت الله حاج آقا مصطفی* ابن ایت الله العظمی حاج آقا محسن عراقی*

یکی از آن نسخه ها در کتابخانه مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی عراقی در اراک موجود است و نسخه ای دیگر هم در نزد فرزندان مرحوم حاج شیخ احمد میلاجردی عراقی در میلاجرد نگهداری می شود.

وفات:

هزار افسوس از آن سپهر دانش و عرفان

که سوی مغرب ظلمت ، چو مهر عالم آرا رفت

عاقبت عالم ربانی و فقیه زاهد قرآنی ، آیت الله حاج شیخ احمد میلاجردی عراقی در21 مرداد ماه سال 1330 هجری شمسی برابر با ماه ذیقعده سال 1370 هجری قمری در حالی که حدود هفتاد و هشت سال از عمر شریفشان می گذشت ، یک ساعت از شب گذشته با چهره گشاده و رخساری برافروخته از عشق به معبود دیده از این جهان بربست و به دیار باقی شتافت.

بین تفاوت ره از کجاست تا به کجا

تو را شادی وصل است و مرا غم هجران

جنازه آن عالم ربانی پس از تشییع با شکوهی در میلاجرد در بقیه امام زاده یحیی (علیه السلام ) مدفون گردید.

منبع : کتاب فرزانگان میلاجرد (محمد آقامحمدی)

میلاجرد

معرفی آیت الله شیخ احمد محمودی میلاجردی به عنوان یکی از نامداران اراک در کتاب سیمای اراک جلد چهارم صفحه 147 - تالیف محمد رضا محتاط

آیت الله شیخ احمد میلاجردی عراقی

میلاجرد /

نمونه خط  آیت الله شیخ احمد محمودی عراقی میلاجردی

مطالب مرتبط

نظر ها
افزودن جدید جستجو
عرفان  - نامه به دهگان   |46.251.171.xxx |2015-08-06 18:53:51
با سلام ...
لطفا منبع یا سند مربوط به نامه ای
که جناب شیخ به ابراهیم دهگان نوشتند را
بگویید و یا راهنمایی برای اطمینان بیشتر
ارائه دهید .
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
آدرس سایت:
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

آخرین بروز رسانی مطلب در يكشنبه ، 30 مرداد 1401 ، 07:07