وحدت و یکپارچگی مسلمانان و لزوم اتحاد و انفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت بر محور کلمه توحید برای همه موحدان و خداپرستانروی زمین ، از تعالیم و آموزش های اساسی آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنی است ، بر همین اساس، قرآن کریم یکی از عمده ترین و سازندهترین اهداف رسالت رسول اکرم(ص) را تألیف قلوب و ایجاد انس و تفاهــــم به جای خصومت و دشمنی بیان میدارد.
قرآن کريم يکي از عمدهترين و سازندهترين اهداف رسالت رسول اکرم(ص) را تاليف قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاي خصومت و دشمني بيان ميدارد و اگر کسي در تاريخ، به ديده عبرت بنگرد اين معني را از شاهکارهاي رسالت محمدي صلي الله عليه و آله مييابد.
«واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا»
همگي به حبل و رشته خداوندي چنگ بزنيد و پراکنده نگرديد
بعد از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام اوصياي معصوم او کوشيدند تا آن وحدت و يکپارچگي را حفظ کنند و آنان از حقوق شخصي خويش چشم پوشيدند و در طول تاريخ، دانشمندان مصلح و همه تلاشگران راستين انسانيت، هم خودشان از عوامل اختلاف و تجزيه گريختند و از دامن زدن به آتش خصومت بين مسلمانان، برکنار زيستند و هم ديگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.
ما مسلمانان به اين آيه زيباي قرآن، بيشتر بايد بينديشيم كه؛ «فتقطعوا امرهم بينهم زبرا کل حزب بمالديهم فرحون»، «اهل کتاب و پيروان اديان آسماني و اتباع رسولان الهي، گروه، گروه شدند، ضد و دشمن هم گشتند و هر يک به آنچه نزد اوست خرسند و شادمان گرديدند.» (المؤمنون /53)
طرح انديشه «وحدت جهان اسلام» يکي از مشغوليتهاي فکري ديرينه و اساسي حضرت امام(ره) بود که او در طول دوران فعاليت اجتماعي - سياسي خود چه قبل از پيروزي «انقلاب» اسلامي و چه بعد از آن لحظهاي از آن غفلت نورزيد. وفاداري صادقانه امام به «وحدت» نه تنها او را به برجستهترين شخصيت انقلابي جهان اسلام تبديل نمود، بلکه او توانست در ميان فرقههاي اسلامي مختلف نيز جايگاه بس رفيعي کسب نمايد.
استراتژي مبارزاتي امام(ره)، درجهت ايجاد بستر و شرايط لازم براي تحقق وحدت و همياري در جهان اسلام، اصولا روي دو محور عمده تمرکز يافته است: «حرکت فکري - فرهنگي» و «حرکت سياسي - عملي». امام(ره) با توجه به مراحل مبارزه، «تعليم وتربيت» سياسي را زيربناي حرکت سياسي دانسته و اولين وظيفه مردم را در تحقق و توسعه، امر «تبليغ» و «تعليم» قرار داده است.
در اين زمينه امام خميني(ره) فرمودهاند: «...وظيفه ما اين است که از حالا براي پايهريزي يک دولت حقه اسلامي کوشش کنيم، تبليغ کنيم، تعليمات بدهيم، همفکر بسازيم، يک موج تبليغاتي و فکري بوجود آوريم تا يک جريان اجتماعي پديد آيد و کم کم تودههاي آگاه، وظيفه شناس و ديندار در نهضت اسلامي متشکل شده قيام کنند و حکومت اسلامي تشکيل دهند. تبليغات و تعليمات دو فعاليت مهم و اساسي ماست...»
امام خميني(ره) به عمق نقش اجتماعات ديني چه در بعد انديشه سازي و چه در بعد اجتماع سازي به خوبي پيبرده بود. او اجتماعات و مراسم ديني را صرفا به منظور کاربرد تعليمي و آموزشي آن در مقولات فکري، مورد تشويق قرار نميدهد بلکه مهمتر از آن به نقش اجتماع سازي و شکل دهي روابط اجتماعي جديد از طريق گردهماييها و نيز آگاهي يافتن مسلمين از قدرت و نيروي ارادي و انسانيشان هم اشاره دارد.
به همين جهت است که «روز قدس» به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام که پيام انقلابي و ضد استعماري هم دارد از سوي ايشان در سطح جهان اسلام پيشنهاد گرديد و همچنين بزرگداشت «هفته وحدت» ميلاد حضرت رسول(ص) (از 12 ربيع الاول به روايت اهل تسنن تا 17 ربيع الاول) مورد حمايت وي قرار گرفت، چه اينکه از ديدگاه او روند وحدت بين مسلمين، ضرورت ايجاد سمبلها و نهادهاي تازهاي را ميطلبد که فراتراز زمان و مکان قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در رابطه با هفته وحدت فرمودهاند: اگر امروز بشريت متوجه اين رحمت بشود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعاليم نبوي، اين سرچشمه جوشان "وحدت" و آن را بيابد و خود را از آن سيراب کند، بزرگترين مشکل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همين امروز هم، تمدنهاي موجود عالم، بلاشک از تعاليم اسلام بهرهمند شدهاند و بدون ترديد آنچه از صفات و روشهاي خوب و مفاهيم عالي در بين بشر وجود دارد، متخذ از اديان الهي و تعاليم انبياء و وحي آسماني است و بخش عظيمي از آن، به اسلام متعلق است، ليکن امروز بشر به معنويت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذير اسلام - که هر دل با انصافي آن معارف را ميپذيرد و ميفهمد - نيازمند است. لذاست که دعوت اسلامي در جهان، طرفدار پيدا کرده است و بسياري از غيرمسلمين هم دعوت اسلامي را پذيرفتهاند.
_________________
ديروز دنبال گمنامي بوديم و امروز مواظبيم ناممان گم نشود...
آنجا(جبهه)بوي ايمان ميداد و اين جا ايمانمان بو مي دهد..
الهي : نصيرمان باش، تا بصير گرديم .
بصيرمان كن تا از مسير برنگرديم و آزادمان كن تا اسير نگرديم.
سردارشهيد شوشتري