مشاهده پست هاي بدون جواب | نمايش مبحث هاي فعال
نويسنده |
پيغام |
farhad
|
موضوع پست: فصل اول از آموزش تئوری موسیقی ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:07 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
فصل اول
تئوری موسیقی
تعریف موسیقی
نت
حامل
نام نت های موسیقی
کلید
کلید سل
خطوط اضافه
گستره صدای انسان
نردبان موسیقائی
وزن ( ریتم)
سکوت ها
سکوت های طولانی
علامتهای دیگر کششها
خط اتحاد
نقطه
دو نقطه
مقطع
نیمه مقطع - پیش مقطع
تعریف موسیقی موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست . مهم ترین عوامل تشکیل دهنده موسیقی و صدا و وزن هستند . صدا نتیجه « حرکت ارتعاشی » است که به وسیله گوش احساس می شود . صداهائی که دارای ارتعاشات نا منظم باشند ، صداهای غیرموسیقی و آنهائی که پریودیک هستند وارتعاشات منظم دارند صداهای موسیقی نامیده می شوند . نت نت علامتی است که به وسیله آن صداهای موسیقی نوشته واجرا می شوند . حامل پنج خط افقی و موازی با فواصل معین که نت ها را در رو یا میان خطوط آن می نویسند و ازهم تشخیص می دهند ، حامل گویند . خطوط حامل معمولاً از پایین به بالا شمرده می شود .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
آخرين ويرايش توسط farhad on دوشنبه 10 بهمن 1390, 11:53 am, ويرايش شده در 2.
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:28 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:14 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
به وسیله حامل یازده نت شناخته می شود ، به این ترتیب : پنج نت در روی خطوط ، چهار نت در میان خطوط ویک نت در بالا ( چسبیده به خط پنجم ) و یک نت در زیر حامل ( چسبیده به خط اول ) نت بالای حامل نت های میان خطوط نت های روی خطوط نام نت های موسیقی نت هائی که درموسیقی به کار می روند ، هفت نام مختلف دارند : دو ( اوت ) ، ر، می ، فا ، سل ، لا، سی ، در انگلستان و آمریکا و آلمان A به جای لا و B به جای سی ، C به جای دو، D به جای ر، E به جای می ، F به جای فا،G به جای سل کار برد دارد ؛ با این تفاوت که در آلمان B معرف سی بمل و H معرف سی است . کلید کلید علامتی است که سمت چپ حامل قراردارد و نام موقعیت صدای نت ها را تعیین می کند . کلید های که درموسیقی به کار می روند عبارتند از : کلید سل ، کلید دو ، کلید فا ، کلید های فا کلیدهای دو کلید سل
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط farhad در يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:23 am .
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:28 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
کلیدهای یاد شده برروی حاملی که دارای یازده خط است ( و حامل عمومی نام دارد ) موقعیتی مانند شکل زیررا دارند . به عبارت دیگر ، هر کلید بر روی حامل پنج خطی واقع شده ، ولی سطح خطوط حامل آن با سطح خطوط حامل کلید دیگر متفاوت است . مثلا ً خط اول حامل کلید سل شش خط بالاتر از سطح حامل کلید فا قراردارد . قسمت صداهای متوسط قسمت صداهای بم قسمت صداهای زیر کلید سل معمول ترین کلید هاست و مبنایش خط دوم حامل پنج خطی ( خط هشتم حامل یازده خطی) است . با کلید سل نتی که درروی خط دوم حامل قراردارد سل نامیده می شو د و بقیه نت ها به نسبت نت مزبور شناخته می شوند . نت سازهائی مانند ویلن و فلوت و ابوا و قره نی و دیگر سازهایی که صدای زیر دارند با این کلید نوشته و اجرا می شود . نام نت ها بروی حامل با کلید سل کلید فای خط چهارم را کلید باس نیزمی نامند ومورد استفاده سازهائی مانند کنترباس و ویلنسل و باسون و غیره است . کلید فای خط سوم کلید باریتون و کلید دوی خط چهارم کلید تنور نامیده می شود . کلید دوی خط سوم کلید کنترآلتو و مورد استفاده سازهایی مانند ویلون آلتو و ترمبون آلتو است . کلید دوی خط دوم کلید متسو سپرانو و کلید سپرانو و کلید سل کلید آواز نام دارد . علت وجود کلیدهای مختلف درموسیقی جلو گیری از ازدیاد خطوط اضافه ودر نتیجه سهولت در نت خوانی و اجرای قطعات است و ضمنا ً آشنائی کامل با آنها عمل «انتقال» نظری را بسیار آسان می کند .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:18 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:27 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:41 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
خطوط اضافه هرگاه نت ها از بالا و پائین حامل تجاوز کنند با استفاده از خطوط کوچک و موازی با حامل نوشته می شوند . نام نت ها با خطوط اضافه دربالا و پایین حامل با کلید سل یاد آوری : اگر خطوط اضافه دربالای حامل بالاتر از نت ها ودرپائین حامل پائین تر از نتها قرار گیرند ، تغییر درنام و صدای آنها نخواهند داد ؛ بنابراین احتیاجی به وجود آنها نخواهند بود
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط farhad در يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:44 am .
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:20 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:43 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
صدای انسان معمولاً به شش طبقه تقسیم شده است که هریک دارای گستره ای و کلیدی مخصوص به خود است : سپرانو ( صدای زیر ) متسوسپرانو ( صدای متوسط ) آلتو یا کنتر آلتو ( صدای بم ) تنور( صدای زیر ) باریتون ( صدای متوسط ) باس ( صدای بم )
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:49 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
نردبان موسیقی مجموعه صداهائی را که معمولا در موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد بر روی دو حامل ( به فاصله یک خط ) به نام حامل عمومی ( 11 خطی ) با استفاده از تعدادی خطوط اضافه می نویسند . این مجموعه را نردبان موسیقائی می گویند . در نردبان موسیقائی زیر صداهای محدود در پیانو نوشته شده ، ولی نردبان حقیقی موسیقائی از این مثال هم گستره بیشتری دارد .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:52 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
وزن منظورازوزن درموسیقی به کار بردن صداها و سکوتها با امتدادهای گوناگون است که از نظرزمان با یکدیگر متناسب باشند . برای تعیین امتداد کششهای صداها هفت شکل درموسیقی به کارمی رود به این ترتیب :
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:53 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
نسبت امتدادهای مذکور به یکدیگر را با این شکل نیز می توان نشان داد : به طوریکه ملاحظه می شود یک گرد معادل با 2 سفید یا 4 سیاه یا 8 چنگ یا 16 دو لا چنگ یا 32 سه لا چنگ یا 64 چهار لا چنگ است . و یک سفید معادل با 2 سیاه 4 چنگ و ... است .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:57 am |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
ارزش گرد بر حسب زمان قراردادی است یعنی ممکن است 2 یا 4 ثانیه یا کمتر یا بیشتر طول بکشد . اگرنت گرد در یک قطعه موسیقی 4 ثانیه طول بکشد نت سفید 2 ثانیه نت سیاه 1 ثانیه و نت چنگ 2/1 و نت دولا چنگ 4/1 و نت سه لا چنگ 8/1 و نت چهار لا چنگ 16/1 ثانیه طول می کشد . یاد آوری : چنانچه چنگها و دولا چنگها و غیره از یکی بیشتر باشند پرچم آنها معمولاً با دسته هایی دوتایی و سه تایی و چهار تائی ( بنا به وضع میزانها ی مختلف به وسیله خطوط افقی یا مایل به نام شاهین بهم متصل می شوند ؛ ولی در موسیقی آوازی به منظور تطبیق با اجزاء هجاهای کلمات پرچم نت های چنگ و غیره به شکل منحنی و جدا ازیکدیگر نوشته می شوند . سکوتها : برابر کششهای مختلف صداها و به منظور جدا کردن صداها از یکدیگر علامتهائی برای سکوتها با همان نامها در موسیقی به کار می رود که عبارتند از: سکوت گرد مضاعف ( باارزشی معادل دو برابر گرد ) ، سکوت گرد ، سکوت سفید ،سکوت سیاه ،سکوت چنگ ، دولا چنگ ، سکوت سه لا چنگ ، سکو ت چهار لا چنگ .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
farhad
|
موضوع پست: Re: فصل اول ارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:02 pm |
|
عضو ویژه |
 |
 |
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm پست ها : 442 پست محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 232 مرتبه
تشکر شده: 139 مرتبه در 45 پست ها
|
اگردر قطعه ای به دو میزان سکوت احتیاج باشد ، مانند شکل می شود . و اگر چهار میزان سکوت لازم باشد ، مانند شکل نوشته می شود . سکوتهای طولانی را به وسیله مستطیلی افقی مشخص می کنند که بر روی عددی قرار دارد عدد مزبورمعرف تعداد میزانهای سکوت دار است .
_________________ خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!
|
|
بالا |
|
 |
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am) |
چه کسي حاضر است ؟ |
كاربران آنلاين: bing [bot] |
|
شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
|
|