ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 2 پست ] 
نويسنده پيغام
 موضوع پست: آیا‏ ‏گفتن‏ ‏جمله‏ ‏اشهد‏ ‏ان‏ ‏علیا‏ ‏ولی‏ ‏الله‏ ‏در‏ ‏اذان‏ ‏بدعت‏ ‏است؟
پستارسال شده در: جمعه 4 اردیبهشت 1394, 2:00 am 
کاربر کارآمد
کاربر کارآمد
آفلاين
تاريخ عضويت:يکشنبه 14 دی 1393, 1:39 pm
پست ها :
735 پست
محل سکونت:
مـیـــــــــــلاجـــــــــــرد
تشکر کرده اید:
2543 مرتبه
تشکر شده:
3873 مرتبه در 725 پست ها

محل تولد: ‏‏‏میلاجـــــــــــــــــــرد‏
پاسخ‏ ‏کامل‏ ‏و‏ ‏موثق‏ ‏این‏ ‏پرسش‏‏ ‏را‏ ‏‏در‏ ‏لینک‏زیر
بخوانید‏ ‏




http://mfz1378.blogfa.com/post-1.aspx

_________________
همـه چیزهــای از دسـت رفتــــــه یک روز برمی گـــردنـد ،

اما درسـت وقتــی که یــاد می گیــریم بـــدون آنهـا زندگــــی کنیـم !




بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي  
کاربران زیر از شما کاربر محترم h.karami به خاطر این پست تشکر کرده اند
v.gh (جمعه 4 اردیبهشت 1394, 11:48 am), maleki (جمعه 4 اردیبهشت 1394, 5:16 pm), پایگاه حضرت ابوالفضل (سه شنبه 8 اردیبهشت 1394, 9:56 am), atabaki (دوشنبه 14 اردیبهشت 1394, 6:14 am)
 موضوع پست: Re: آیا‏ ‏گفتن‏ ‏جمله‏ ‏اشهد‏ ‏ان‏ ‏علیا‏ ‏ولی‏ ‏الله‏ ‏در‏ ‏اذان‏ ‏بدعت‏ ‏است؟
پستارسال شده در: جمعه 4 اردیبهشت 1394, 5:17 pm 
مدیر تالار
مدیر تالار
نماد کاربر
آفلاين
تاريخ عضويت:چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390, 8:23 am
پست ها :
4791 پست
محل سکونت:
شهر زیبای میلاجرد
تشکر کرده اید:
14439 مرتبه
تشکر شده:
11278 مرتبه در 2505 پست ها

محل تولد: جهان هستی

پرسش:  چه کسي « اشهدان عليا ولي الله و حي الله خيرالعمل» را در اذان قرار داد و چرا سنيها اين دو را نمي گويند؟


پاسخ: شهادت به ولايت حضرت علي (ع ) (اشهد ان عليا ولي الله) هيچ گاه جزء اذان نبوده است نبايد كسي اين شهادت را به نيت اذان بگويد. هر چند ترك آن اشكالي ندارد ولي مستحب است كه انسان به دنبال شهادت به رسالت پيامبر(ص ) اين شهادت را نيز ذكر كند; و آن را جزء اذان به حساب نياورد. بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالمؤمنين(ع) در اذان مستحبي در صورتي که به نيت مطلوب بودن گفته شود. اما اقرار به ولايت اگر چه در غير اذان باشد خوب است، پس احتياج به دليل مخصوص ندارد و کاملترين عبارتي که در اينجا گفته مي شود آن است که اقرار به خليفه بودن با وصي بودن حضرت اميرالمؤمنين(ع) و ائمه طاهرين(ع) در آن باشد V}(توضيح المسائل آيت الله فاضل، م 758). {V و از آنجا كه اين عبارت، الان در ميان جوامع رايج مي باشد و به عنوان شعار شيعيان مطرح است. گفتن آن بهتر است هم چنان كه در اذان و اقامه اهل سنت - الصلوه خير من النوم - شعار آنان به شمار مي آيد البته اگر مجامع اهل سنت و شيعيان اتفاق كنند كه هر دو بر اذان زمان پيامبر(ص) عمل كنند بسيار شايسته است. اگر چه در اذان شيعه حذف نيست بلكه در ادامه شهادت به نبوت شهادت به ولايت مطرح شده كه مطابق آيات قرآن است، مانند آيه شريفه A}«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»{A؛ V}(مائده(5)، آيه 55).{V اما در اذان و اقامه اهل سنت عبارت «حي علي خيرالعمل» كه جزء اذان بوده به دستور خليفه دوم حذف شده است. پس اذان آنان ناقص است. در نتيجه شیعیان در ادامه دادن اذان به شهادت به ولايت، چيزي از اذان كم نكرده اند و اظهار آن به رضايت خدا و پيامبر(ص) نزديك تر است. (توجه کردید که حی علی خیر العمل از اول جزء نماز بوده است ولی اهل سنت آن را در زمان عمر تغییر دادند).


حضرت آيت الله سيد اسماعيل مرعشي در كتاب اهميت اذان واقامه و سومين شهادت , دو حديث را از كتاب (السلافه في امر الخلافه ) كه اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شيخ عبدالله مراغي مصري است نقل مي كند و از اين دو حديث برمي آيد كه شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است . 1- سلمان فارسي در عصر پيامبر در اذان و اقامه بعد از گواهي به يكتايي خدا و رسالت پيامبر(ص ) به ولايت اميرمؤمنان علي (ع ) نيز شهادت مي داد. يكي از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسيد و عرض كرد: (اي رسول خدا, امروز موضوعي را شنيدم كه قبلا نشنيده بودم . پيامبر فرمود: آن موضوع چيست ؟ او عرض كرد: سلمان اذان مي گفت . شنيدم او بعد از گواهي به يكتايي خدا و رسالت پيامبر (شهادتين ) به ولايت علي (ع ) گواهي داد (اين ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجراي غدير رخ داد). پيامبر فرمود: (سمعتم خيرا; چيز خوبي شنيده ايد). 2- نيز در مورد ابوذر غفاري روايت شده , يكي از اصحاب نزد پيامبر(ص ) آمد و عرض كرد: اي رسول خدا! ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پيامبر(ص ) به ولايت علي شهادت مي دهد و مي گويد: (اشهد ان عليا ولي الله ) پيامبر فرمود: (كذلك اونسيتم قولي في غدير خم من كنت مولاه فعلي مولاه فمن ينكث فانما ينكث علي نفسه ; همين گونه است . مگر سخن مرا در غدير خم فراموش كرده ايد كه گفتم هر كس من رهبر او هستم پس علي (ع ) رهبر او است . هر كس پيمان را بشكند قطعا به خودش آسيب رسانده است ). در هر حال علي (ع ) به حكم آيه (انما وليكم الله والرسول ...), (مائده , آيه 55) از اولياء الهي بر مسلمين است , شهادت دادن بر ولاء علي به حكم آيه , بدون آن كه آن را جزئ اذان بدانيم كاري است محبوب . از ديدگاه شيعه , متن اذاني كه در عصر رسول خدا(ص ) براي نماز قرائت مي شد به اين صورت است : الله اكبر, الله اكبر, الله اكبر, الله اكبر, اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمدا رسول الله , اشهد ان محمدا رسول الله . حي علي الصلوه , حي علي الصلوه , حي علي الفلاح , حي علي الفلاح , حي علي خير العمل , حي علي خير العمل , الله اكبر, الله اكبر, لا اله الا الله , لا اله الا الله . نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد, (فقيه , ج 1, ص 188, چهار مجلدي , چاپ آخوندي , چاپ پنجم , وسائل الشيعه , ج 4, ص 644, ح 9. روايت ديگري هم همين 18 فصل را آورده اند). اگر كسي يك كلمه كم يا زياد كند, كار حرامي انجام داده است و هيچگونه ترديدي در اين نيست . بايد همين گونه كه هست , بجا آورده شود, (مستند العروه , ج 2, ص 287). شيخ صدوق مي گويد: فرقه ي گمراه و ملعون (مفوضه ) از خود, اخباري ساختند و در اذان اين جمله را اضافه كردند: (محمد و آل محمد خير البريه ) بعضي از آنان جمله ي (اشهد ان عليا اميرالمؤمنين حقا) را پس از (اشهد ان محمدا رسول الله ) اضافه كردند و در بعضي روايات اين گروه , پس از (اشهد ان محمدا رسول الله ) اشهد ان عليا ولي الله آمده است . شيخ صدوق اضافه مي كند: ترديدي نيست در اين كه علي (ع ) ولي الله اميرالمؤمنين بحق است و محمد و آل محمد, خير البريه هستند ولي اين جمله ها در اصل اذان نيست , (فقيه , ج 1, ص 188). براي همين فقهاي شيعه هيچكدام نگفته اند كه اين جمله جزو اذان است بلكه آنچه آورديم , اذان همان است نه يك كلمه كم دارد و نه يك كلمه زياد. و مسأله شهادت به ولايت علي (ع ) در سطور بعدي خواهد آمد. از ديدگاه شيعه , اذان مانند احكام شرعي ديگر, به رسول خدا(ص ) وحي شده است نه اينكه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت كند و قرار بگذارند كه به فلان شكل انجام شود و به خاطر اينكه وحي است , نمي توان كم و زياد كرد. از حضرت امام صادق روايت شده است كه فرمود: وحي بر پيامبرتان نازل مي شود و شما گمان مي كنيد كه آن حضرت اذان را از عبدالله بن زيد گرفته است !!, (وسائل الشيعه , ج 4, ص 612, ح 3). ابن ابي عقيل مي گويد: امام صادق (ع ) نفرين كرده است كساني را كه مي گويند پيامبر اسلام (ص ) اذان را از عبدالله بن زيد گرفته است , (همان ). در حديث امام باقر(ع ) آمده است : وقتي كه رسول خدا(ص ) به معراج رفت , وقت نماز كه رسيد, جبرئيل اذان و اقامه گفت و رسول خدا(ص ) با فرشتگان نماز خواندند, (همان , ح 1). حديث سوم , حديث هشتم , حديث هفدهم , و حديث دهم از باب 19, از ابواب اذان و اقامه در وسائل الشيعه , همه نشان مي دهند كه اذان از سوي جبرئيل به حضرت محمد(ص ) تعليم داده شده است و سخن ديگر وحي است نه يك امر قراردادي . بر اساس رواياتي كه مي گويد: (پيامبر اسلام (ص ) در شب معراج اذان را از جبرئيل گرفت ) مي توان گفت كه تشريع اذان پيش از هجرت بوده است چون معراج قبل از هجرت بود. يكي از اتهاماتي كه به شيعه نسبت مي دهند اين است كه مي گويند: شيعه جمله ي (اشهد ان عليا اميرالمؤمنين ) را جزو اذان و گفتن آن را واجب مي دانند. اين , اتهام و كذب است چون هيچكدام از فقهاي شيعه نگفته اند كه اين جمله جزو اذان است و هيچ كدام گفتن آن را واجب نمي دانند. صاحب جواهر مي گويد: ذكر جمله ي (اشهد ان عليا امير المؤمنين ) در اذان , اگر به قصد جزئيت نباشد, اشكالي ندارد و به موالات اذان ضرر نمي زند همانطوري كه ذكر جمله (صلي الله عليه و آله ) بعد از (اشهد ان محمد رسول الله ) به موالات اذان آسيب نمي رساند, (جواهر الكلام , ج 9, ص 86, چاپ بيروت ). آيت الله حكيم در مستمسك العروه مي گويد: درباره شهادت به ولايت حضرت علي (ع ), شيخ طوسي در نهايه و مبسوط گفته است : روايات غيرقابل اعتمادي، شهادت به ولايت را جزو اذان به حساب آورده است ولي اين روايات در اذان و اقامه , معمول عليه نيستند و نمي توان به آنها عمل كرد و اگر كسي اين جمله را بگويد, گناه نكرده است ولي بايد دانست كه اين جمله نه فضيلت اذان و اقامه است و نه از كمال اذان و اقامه است و علامه در (منتهي ) مي گويد: اخبار شاذي كه جمله «اشهد ان عليا اميرالمؤمنين» را جزو اذان و اقامه به حساب آورده , قابل اعتماد نيستند. پس از اين آيه الله حكيم مي گويد: اگر كسي اين جمله را به قصد استحباب مطلق بگويد اشكالي ندارد چون در حديثي آمده است : هر وقت كسي لا اله الا الله و محمد رسول الله گفت , بايد علي اميرالمؤمنين هم بگويد. بعد مي گويد: در عصر حاضر, جمله (اشهد ان عليا ولي الله ) از شعارهاي تشيع گرديده است و اگر كسي به اين خاطر آن را بگويد اشكالي ندارد و حتي ممكن است گاهي ذكر اين جمله واجب باشد, (مستمسك العروه , ج 5, چاپ بيروت , ص 544). در مستند العروه آمده است : ما براي گفتن جمله (اشهد ان عليا ولي الله ) نيازي به ورود نص نداريم چون ولايت , از متممات رسالت , از مقومات ايمان و كمال دين است و بخصوص در اين عصر هيچگونه نيازي به امر ديگري نيست چون اين جمله روشنترين شعار شيعه و آشكارترين رمز تشيع است . بر اين اساس ذكر اين جمله , چه در اذان و چه در غير اذان هيچگونه اشكال ندارد. البته اين جمله جزو اذان نيست و اگر كسي به قصد اينكه جزو اذان است , آن را بگويد, كار حرامي كرده است , (مستند العروه , ج 2, ص 287).


ممكن است كسي بپرسد: اصلا چرا اين جمله مطرح شد؟ در جواب بايد گفت : بني اميه تمام تلاش خود را به كار بردند تا نام و آثار حضرت علي (ع ) محو شود. شيعه براي زنده نگه داشتن نام علي و ولايت آن حضرت در طول تاريخ با همه تلاش , با ذكر جمله ي (اشهد ان عليا ولي الله ) و امثال آن , مانع موفقيت دشمن شده است . فخر رازي در تفسير سوره فاتحه , در مسأله فقهي جهر به بسم الله مي گويد: علي (ع ), بسم الله الرحمن الرحيم را در نمازها بلند مي گفت و بر بلند گفتن تأكيد داشت . وقتي كه حكومت و دولت به بني اميه رسيد, آنان از بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم ممانعت كردند و در اين ممانعت بسيار تأكيد داشتند و علت اصلي ممانعت آنها اين بود كه آنان سعي داشتند آثار علي (ع ) را از بين ببرند. بعد مي گويد: دلايل عقلي موافق نظر ما است و عمل حضرت علي هم كمك ما است و هر كس علي را امام دين خود كند, در دين و جان خود به زنجير ناگسستني چنگ زده است , (تفسير كبير, ج 1, ص 160, چاپ استانبول ). در آن زمان كه امويان حاكم بودند, در برخي از مناطق كشور اسلامي ياران مخلص حضرت علي(ع) را مي كشتند, آن حضرت را سب و نفرين مي كردند و حتي نمي گذاشتند كسي نام علي را براي بچه هاي خود انتخاب كند. بر هيچ كس پوشيده نيست كه چه بلاهایي از سوي امويان و عباسيان بر آل علي و سادات علوي رسيد. شيعه در برابر اين فشارها مقاومت كرد و علي(ع) را فراموش نكرد و به اين ترتيب علي , ياد علي و مكتب علي زنده ماند. این را هم توجه داشته باشید که همانطوري كه گفتيم , حي علي خيرالعمل , جزو اذان است . اين جمله را اهل سنت حذف كردند. محمد بن ابي عمير مي گويد: از حضرت امام رضا(ع ) پرسيدم : چرا (حي علي خيرالعمل ) را حذف كردند؟ امام فرمود: علت ظاهري را مي خواهي يا علت باطني را؟ گفتم : هر دو را. فرمود: علت ظاهري اين است كه گفتند: ما مي خواهيم مردم با شنيدن حی علي خيرالعمل , از جهاد روي نگردانند و تنها به نماز مشغول نشوند ولي علت باطني اين است كه (خيرالعمل ) عبارت است از ولايت حضرت علي . آنان خواستند كه هر روز بر ولايت تأكيد نشود, (وسائل , ح 4, ص 647, ح 16).


اذان از ديدگاه اهل سنت: ابو محذوره مي گويد: پيامبر اسلام اين اذان را به من ياد داد: الله اكبر, الله اكبر, اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمدا رسول الله , اشهد ان محمدا رسول الله . سپس بر مي گردد و مي گويد: اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمدا رسول الله , اشهد ان محمدا رسول الله . حي علي الصلوه , حي علي الصلوه , حي علي الفلاح , حي علي الفلاح , الله اكبر, الله اكبر, لا اله الا الله , (صحيح مسلم , ج 1, ص 287, باب صفه الاذان , ح 6, بيروت , چاپ اول ). درباره جمله هاي اذان مي گويند: عبدالله بن زيد, نزد پيامبر آمد و گفت : خوابي ديده ام . سپس خوابش را براي پيامبر نقل كرد و پيامبر هم فرمود: خواب درست ديده اي , آنچه را كه به تو در عالم خواب گفته شده , به بلال تعليم بده و او اذان بگويد. عمر بن خطاب وقتي مراجعه عبدالله بن زيد و صداي اذان بلال را فهميد نزد پيامبر آمد و گفت : اي پيامبر، من هم مانند عبدالله بن زيد خواب ديده ام!!! و پيامبر فرمود: پس خدا را شكر و اين پايدارتر است , (صحيح ترمذي , ج 1, ص 359, ح 189, با تحقيق و شرح احمد محمد شاكر, 1357 قمري ). بنابراين از ديدگاه اهل سنت , اذان بر پيامبر وحي نشده بلكه پيامبر آن جمله ها را از خواب عبدالله بن زيد گرفته است . (براي توضيحات بيشتر درباره ي اذان اهل سنت به كتاب الصحيح من سيره النبي الاعظم (ص ) نوشته سيد جعفر مرتضي عاملي لبناني ، جلد سوم , ص 80, چاپ جامعه مدرسين مراجعه شود).


از آنچه گذشت معلوم شد كه اولا: از ديدگاه شيعه اذان در مكه تشريع شده و از ديدگاه اهل سنت در سال اول هجرت و در مدينه . ثانیا: از ديدگاه قرآن همان گونه كه رسول اكرم ولي از سوي خداوند است , حضرت علي (عليه السلام ) نيز ولي است : »انما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكاه و هم راكعون ; تنها سرپرست شما خدا و رسول او و كساني هستند كه ايمان آورده اند. كساني كه نماز را به پاي مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند«, (مائده , آيه 55) كه به تصريح شيعه و سني بر امام علي (ع ) تطبيق شده است , (ر.ك : تفسير طبري , ج 6, ص 186; احكام القرآن (تفسير جصاص ), ج 2, ص 542; تفسير بيضاوي , ج 1, ص 345; الدرالمنثور, ج 2, ص 292).ثالثا: در برخي از روايات آمده است كه هر كس »لااله الا الله محمد رسول الله « مي گويد: علي اميرالمومنين نيز بگويد, (بحارالانوار, موئسسه الوفائ, ج 81, ص 112, به نقل از احتجاج طبرسي , ص 83). اين روايت دلالت بر استحباب شهادت به ولايت پس از شهادت به توحيد و رسالت در همه مواضع دارد چه در اذان باشد چه در غير اذان . بله , از آنجا كه اجزائ اذان و اقامه معين است و شهادت به ولايت در آن نيست , كسي حق ندارد شهادت به ولايت را به عنوان جزئ اذان و اقامه بگويد ولي اگر بدون قصد جزئيت بگويد, نه تنها حرام و بدعت نيست بنابر روايت مذكور, مستحب هم خواهد بود. البته هر مقلدي بايد در اين مسائله به فتواي مرجع تقليد خود عمل كند. رابعا: از آنجا كه شيعه هرگز جمله اي را كه داخل اذان نيست به قصد اذان نميگويد بدعت گزار نيست و هرگز چيزي را نيز از اذان كم نكرده است . برخلاف برخي از اهل سنت كه »حي علي خيرالعمل « را حذف به جاي آن در اذان صبح »الصلاه خير من النوم « آوردند, (متقي هندي در كنزالعمال , ج 4, ص 266 از طبراني نقل مي كند كه بلال در صبح اذان مي گفت و حي علي خيرالعمل را مي گفت و نيز رجوع شود به : موطا مالك , ج 1, ص 93). پس این اهل سنت هستند که در اذان بدعت گذاری کرده اند، و اذان را از حالت واقعی و اصلی آن تغییر داده اند.


 


_________________
دهانم پر از حرف های نگفته است و دلم پر از درد ....!!!

اما افسوس نه با دهان پر میتوان صحبت کرد و نه با دلی پر از درد!!!!



بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم maleki به خاطر این پست تشکر کرده اند
h.karami (جمعه 4 اردیبهشت 1394, 5:53 pm), پایگاه حضرت ابوالفضل (سه شنبه 8 اردیبهشت 1394, 9:56 am), azizi-s (چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394, 7:18 am), atabaki (دوشنبه 14 اردیبهشت 1394, 6:14 am)
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 2 پست ] 


چه کسي حاضر است ؟

كاربران آنلاين: بدون كاربران آنلاين


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
MilajerdSoftwareGroup Powered by: M.S.G | base on: phpbb 3.0.12 | Persian translator: Maghsad
phpBB SEO