ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 2 پست ] 
نويسنده پيغام
 موضوع پست: آشنایی با مفاخران میلاجرد / میرزا برجعلی بزچلوئی
پستارسال شده در: شنبه 14 اسفند 1395, 7:00 am 
مدیر کل تالار
مدیر کل تالار
نماد کاربر
آفلاين
تاريخ عضويت:چهارشنبه 1 دی 1389, 10:09 am
پست ها :
4557 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
11627 مرتبه
تشکر شده:
13071 مرتبه در 2762 پست ها

محل تولد: میلاجرد

میرزا برجعلی بزچلوئی عراقی یکی از نوابغ هنری است که در سال 1203هجری شمسی در منطقه بزچلو در دهکده آقچه کهریز از توابع شهر میلاجرد دیده به جهان گشود.
وی در سفر ناصرالدین شاه قاجار پس از به تصویر کشیدن چهره شاه قاجار لقب نقاش باشی را از ایشان دریافت کرد، این مرد هنرمند در چندین رشته هنر ازجمله نقاشی، نگارگری، کاشیکاری، معماری، سفالگری، خوشنویسی، طرح نقشه فرش استاد تمام بود. در واقع اولین و تاثیرگذارترین استاد عیسی خان بهادری بوده است به طوری که عیسی بهادری در خاطرات خویش عنوان نمود درس و مشق هنری که میرزا برجعلی درطول دوران کودکی تا اوایل دوران نوجوانی به من ارائه داد برای فتحی تازه در هنر کافی بود...
عیسی بهادری در ادامه خاطرات خویش می نویسد از آنجایی که استادم برجعلی در چند رشته استاد بود همین عامل باعث شد از همان کوچکی دیده و نظر و دستانم به فراگیری هنرهای مختلف پرکشد و امروز من هر چه دارم از نقاش باشی است.

این مرد هنرمند اواخر قرن دوازدهم هجری دیده از جهان فروبست و طبق خاطرات بهادری آثاری از تاثیرگذارترین استادش در موزه های کشورهای ایتالیا و انگلستان نگهداری میشود و همچنین از آثار کاشیکاری و طرح های منحصر بفرد ایشان در کاخ ها و مساجد قاجاریه در شهرهای مختلف از جمله تهران و اصفهان و مشهد به یادگار مانده است و بخشی از کاشیکاری های حرم امام رضا و امام حسین با طرح میرزا برجعلی نقشی آسمانی پیدانموده است.
یکی از کارهای هنری وی که ترکیبی از چند هنر شامل نقاشی و نگارگری و تذهیب و بر روی چوب کار شده و مرکز کار بازی چوگان را نمایش میدهد.



میرزابرجعلی از اولین شاگردان مدرسه دارالفنون در رشته نقاشی بوده که هنرنقاشی ایشان برتر از کمال الملک بوده و به طوریکه استاد کمال الملک از محضر ایشان هنرآموزی نموده است. قبل از ورود کمال الملک به دربار ناصرالدین شاه ازایشان درخواست میگردد که وارد دربار شود ولی میرزا برجعلی این دعوت شاه وقت را قبول نمی کند و به همین خاطر مورد غضب درباریان قرار گرفت و شبانه تهران را با پای پیاده به مقصد بزچلو ترک می نماید و پس از ورود به منطقه در نقاشخانه ایل بزچلو مشغول بکار می شود.


نقاشخانه ایل بزچلو را که مدت ها در تعطیلی بود را دوباره دایر می نماید. وی این نقاشخانه را از پدر بزرگ استاد عیسی خان بهادری در مجموعه قلعه بزچلو خریداری می نماید و دراین نقاشخانه با جذب هنرمندان و هنردوستان کار هنری راشروع می نماید. شروع کار ایشان مقارن با اوج تولید و صادرات قالی توسط شرکت های خارجی از اراک بوده است و به همین خاطر طرح نقشه قالی از جمله فعالیت های ایشان برای تاجران فرش در ان زمان بوده به طوریکه نقاشخانه ظل السلطان در اصفهان مجدوب طرح های نقشه فرش این استاد بزرگ می شود وطرح های ایشان در این نقاشخانه مورد استفاده و نیز سبب اوج گیری نقاشخانه و طرح های ظل السلطان می شود.


طرح های استاد برجعلی بزچلویی بسیار مورد توجه درباریان وقت قرار می گیرد تا اینکه ناصرالدین شاه در سفر به اراک استاد برجعلی را فرا می خواند تا از ایشان دلجویی کند و در همان زمان استاد برجعلی تصویر ناصرالدین شاه قاجار را ترسیم و شاه لقب "نقاش باشی" و "امیرهنر" ایران را به وی عطا می نماید. این مرد بزرگ تا اواخر قرن دوازدهم در نقاش خانه خود هنرنمایی میکند و یکی از ارزنده ترین شاگردانش که اسطوره نقاشخانه ایل بزچلو است، استاد عیسی بهادری نام داشت که به سبب اسراری که استادش در اختیار ایشان قرار می دهد رنسانسی در هنرهای زیبا وسنتی ایران پدید می آورد.


میرزا برجعلی بسیار ساده زیست و عارفی بزرگ بود که سنگ قبر خویش را قبل از مرگ خودش نقش زد. این سنگ به قدری هنری بوده که چندماه بعد از فوتش توسط سودجویان به یغما می رود. طبق خاطرات استاد بهادری میرزابرجعلی در حیاط  نقاشخانه ایل بزچلو بنا به وصیتش مدفون است. خواستش از این کار این بوده که ذره ذره وجودش برای همیشه زیرقدمگاه خادمان به فرهنگ و هنر قرار گیرد.


 


این هنرمند بزرگ رابطه بسیار دوستانه ای با کمال الملک داشته است. کمال الملک به خاطر میرزا برجعلی توجه ویژه ای به استاد بهادری در مدرسه مستظرفه داشته است و با عشق و علاقه او را حمایت می کرد. بنا به خاطرات استاد عباسعلی پورصفا که از شاگردان ارشد استاد بهادری است، استاد کمال الملک به نقاشخانه میرزابرجعلی در رفت و آمد بوده است. به گفته استاد پورصفا استاد کمال الملک بارها اذعان داشته بود که اگر میرزابرجعلی دعوت شاه وقت را برای ورود به دربار می پذیرفت هرگز کمال الملک نمی توانست وارد دربار شود و هرگز این شانس را بدست نمی آورد.


 


میرزابرجعلی نقاش باشی اگر دعوت دربار را می پذیرفت چهره ای جهانی میشد که در تاریخ نظیر نداشت عشق و علاقه میرزابرجعلی به هنر آموزی و ساده زیستی مانع ورود ایشان به دربار شد. اگرچه او وارد دربار نشد ولی شاگردی تربیت نمود که بخاطر هنر زیبا و خلاقانه اش جهانی شد و شاید حکمت بر آن بود برجعلی در بزچلو بماند تا به واسطه تربیت شاگردی توانا(بهادری) در ایل بزچلو که ایلی فرهنگی و در طرح نقشه قالی و قالی بافی در جهان زبانزد بود باردیگر تمام خلاقیت و زیبایی درون این ایل از وجود استاد بهادری دوباره تقدیم بشریت گردد.


و در ادامه این راه استاد بهادری شاگردی چون استاد فرشچیان تقدیم بشریت نماید که هنر ایران همچنان جهانی باشد. پس پایه گذار این همه شوکت در هنرهای زیبا و سنتی در قرن معاصر مدیون مرد بزرگی است که شاه هنردوست قجری او را "امیر هنر" ایران نامید لقبی که در هیچ دورانی به هنرمندی عطا نشد جز در سیاست که به امیرکبیر عنایت شد. پس خاک پرگهر استان مرکزی را می ستاییم که گرانبهاترین مردان و زنان را در خود پرورش داده است.


 


میرزا برجعلی هرگز به عنوانی که به ایشان از طرف شاه قجری نمی بالید به طوریکه بخش زیادی از مبلغ نقدی که همراه این عنوان که گفته شده صدها سکه های طلا بوده را با دست بزرگان دین صرف امور کودکان یتیم می نماید و چندین سکه هم به همسرش هدیه میدهد. چرا که به گفته خودش همسرش گرجی خانم به جهت پیشرفت و بالندگی هنریش هجران زیادی کشیده و همپای ایشان در ترویج هنر ظریف و آسمانی قالی ایرانی تلاش نموده است و بهترین بافنده طرح نقوش فرش ماهی بوده است. به طوریکه بسیاری از تاجران بزرگ سفارشات طرح نقشه فرش ماهی را به این بانو می سپردند.


گفته شد باز در سفر ناصرالدین قاجار شاه قجری از او میخواهد همراه او به دربار برود ولی باز نقاش باشی امر امیر را نمی پذیرد و در خصوص رفتاری که ناصرالدین شاه قاجار با امیرکبیر داشته اعتراض می نماید و امیرکبیر را می ستاید همین موضوع باز باعث رنجش شاه قاجارشده و همان روز اراک را ترک می نماید بطوریکه ظل السلطان از برادرش میخواهد او را با زور هم شده به اصفهان برده تا پاداش این نافرمانی را به او گوشزد و تنبیه نماید ولی شاه خواست برادرش را رد میکند و میگوید بگذارید میرزابرجعلی در حال خود زندگی کند.


میرزابرجعلی بزچلویی مورد عنایت خاص مردم و بزرگان بزچلو بوده بطوریکه خانم القدس السلطنه بیات بیشتر از هرکسی تحت تاثیر پیام و رفتارهای این مرد آسمانی قرار می گیرد و به عنوان یک بانوی خیر کارهای عام المنفعه زیادی در اراک ومنطقه بزچلو انجام میدهد عاصم السلطنه والی وقت بزچلو علاقه زیادی به میرزا داشته و بارها هدایای خود را در قالب کمک به نقاشخانه به نقاشخانه میرزا برجعلی می فرستاد و نقاش باشی بیشتر این هدایا را به شاگردان واطرافیان خویش بذل وبخشش می نموده است.


تصاویری که از عاصم السلطنه وفوج بزچلو باقی است اثر این هنرمند بزرگ است.ایشان هیچ موقع نام ونشانی از خویش در آثار خویش نقش نمیزد و با اخلاص تمام سعی بر آن داشت که در هنر و ادبیات هنری خویش خد ارا معنایی تازه دهد.


 


نمونه ای از طرح های استاد میرزا برجعلی



 


منبع : سلام کمیجان


_________________


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم atabaki به خاطر این پست تشکر کرده اند
akbarabadi (شنبه 21 اسفند 1395, 2:59 pm), مرتضى غرىبى (چهارشنبه 16 فروردین 1396, 7:14 pm)
 موضوع پست: Re: آشنایی با مفاخران میلاجرد / میرزا برجعلی بزچلوئی
پستارسال شده در: دوشنبه 7 فروردین 1396, 6:51 am 
مدیر کل تالار
مدیر کل تالار
نماد کاربر
آفلاين
تاريخ عضويت:چهارشنبه 1 دی 1389, 10:09 am
پست ها :
4557 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
11627 مرتبه
تشکر شده:
13071 مرتبه در 2762 پست ها

محل تولد: میلاجرد

هنرهای زیبا و سنتی ایران در طول قرون گذشته در جهان نظیری ندارد. در بین این هنرها طرح های اسلیمی و ختایی رنگ و بوی جهانی به خود گرفته و بسیاری از هنرمندان بنام جهان، مشتاق تاثیرپذی از این طرح‌های منحصر به فرد ایرانی-اسلامی شده اند. از جمله این هنرمندان میتوان "لئوناردو داوینچی" را برشمرد که شیفته طرح های اسلیمی بود و از این طرح ها در هنر خویش به نحوی سود جسته است.


نقش مهم میرزا برجعلی در تحول طرح های اسلیمی و ختایی


اما آن چیزی که نباید از آن غافل شد این است که طرح های اسلیمی و ختایی در طول دو قرن گذشته دستخوش تحولات اساسی شده که در این تحول نقش خلاق میرزا برجعلی به عنوان یکی از نامداران بوزچلو بسیار ظریف و پایه ای بوده است.


این استاد گمنام با ترکیب هنر سنتی و مدرن با طرح های اصیل ایرانی-اسلامی الگوی جدیدی از هنرهای زیبا و سنتی را پایه گذاری نمود که پس از ایشان آثار ارزشمندی از این طرح ها توسط استاد عیسی بهادری و استاد فرشچیان در قالب های طرح نقشه قالی و نگارگری و... آفرینش شد. استاد عیسی بهادری از دوران کودکی تحت تعلیمات استاد میرزابرجعلی قرار گرفت و این استاد نابغه تمام اسرار هنر خویش با دل و جان به شاگرد انتقال داد.


عیسی خان نیز با ایجاد ترکیب تازه در هنرهای سنتی و زیبا، مدل جدیدی از این هنرها ارائه نمود که در نوع خویش بی‌نظیر بود. بهادری با تربیت شاگردی توانا چون فرشچیان راه خویش را دامنه‌دار ساخت تا اقدام فرهنگی شروع شده به دست استاد دانایش (میرزابرجعلی) بی وقفه پیش رود و امروز این مسیر چون گذشته در حال شکوفا سازی است. و به اذعان عیسی بهادری در خاطراتش، اگر میرزا برجعلی نبود هیچ اتفاق تازه ای در هنر پدیدار نمی‌شد و خود او نیز نمی‌توانست پیدایش‌گر چنین راه نو و ارزشمندی شود.


بنابراین با مطالعه هنری دقیق روی اتفاقات هنری گذشته تاکنون می‌توان با صراحت ابراز داشت تمام شوکت هنرهای سنتی و زیبای ایران در طول دو قرن گذشته، مدیون میرزابرجعلی کبیر است که در تاریخ هنر ایران نمونه ای نداشته و شاید هم نخواهد داشت و بی شک ایشان پدر نوین هنرهای سنتی و زیبای ایران است که باید پاس داشته شود.


ظریف بینی و هنر چندبُعدی میرزا برجعلی هنر را جهانی کرد


ظریف بینی و هنر چند بُعدی میرزا برجعلی باعث گرایش شاگرد به مجموع هنرهای زیبا و سنتی ایران شد که بخش زیادی از این هنرها در حال منسوخ شدن بودند ولی با درایت استاد و شاگرد نه تنها این هنرها افول نکردند بلکه جهانی نیز شدند و هنر جهانی را تحت تاثیر خویش قرار دادند که نمونه های آن را در نگارگری و خاتم و بسیاری از هنرهای زیبا و سنتی می‌توان به آشکار تماشا کرد.


حال وقتی این معادلات هنری را با کار پُر شتاب و پُر از خلاقیت استاد فرشچیان مقایسه می کنیم، می بینیم که این راه هنوز به اتمام نرسیده بلکه باید برای رسیدن به شکوه واقعی این روند با تربیت شاگردان ادامه دار باشد؛ چراکه در شرایط فعلی فقط بیشتر کپی کاری مشهود است.


وقتی در این خصوص تاثیرگذاری خاک هنر را به عنوان یک سمبل با دیرینه پر افتخار فرهنگی و هنری بیشتر مورد مطالعه قرار می‌دهیم به اثرگذاری این خاک در عرصه ملی و بین المللی بیشتر پی می‌بریم که چگونه مشتی خاک، هنر را شکوفا و شوکتی در هنرهای زیبا و سنتی پدید می آورد و خود به نقشه راه تبدیل می شود تا فتحی تازه در هنر پدید آورد.


کم کاری مسئولان در شکوفاسازی خاک هنر


به راستی باید در این خاک تامل و اندیشه کرد و رازها و اسرار نهفته در آن را آشکار ساخت. وقتی تماشا کردم یکی از بزرگان هنر اصفهان جناب آقای مجید ملک‌زاده که صاحب موزه و خود هنرمند و هنرشناسی ظریف است به دهکده آقچه کهریز زادگاه استاد بهادری سفر می نمایند تا مقداری از خاک آقچه کهریز را به موزه خویش انتقال دهد، برایم بسیار تامل برانگیز شد که حقیقتا ما برای شکوفه سازی خاک هنر کم کاری و اصلا کاری نکرده ایم. خاک هنر که استاد فرشچیان و ده ها استاد بزرگ هنر دست پروده ی مستقیم و غیر مستقیم این خاک هستند. حال ما چه پاسخی به فرزندان خویش برای واسپاری این خاک با آن عظمت گذشته داریم؟


امروز بیش از هر زمان دیگر باید خاک هنر آسیب شناسی نماییم تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت ارمغان‌های تازه از این خاک تقدیم بشریت نماییم. وقتی این خاک؛ این ظرفیت و پتانسیل را در خود دارد که می‌تواند اساتید بزرگ هنری چون میرزابرجعلی، عیسی خان بهادری و فرشچیان و.. را در خویش پرورش دهد، در صورتی که اگر این خاک بار دیگر مِهر بیند غوغا خواهد کرد.


امروز فرصت مناسبی است تا از بی مهری‌ها نسبت به خاک هنر بکاهیم و با محبت و مهربانی افزون بر خاک هنر بار دیگر هزاران شکوفه از این خاک تقدیم بشریت نماییم.


این خاک برای جهان آشناست چراکه شکوفه های این خاک در اقصی نقاط جهان پراکنده شده و در حال عطر افشانی است. ( منظور از این شکوفه ها آثار هنری، پرورش یافتگان این خاک در موزه‌های داخلی و خارجی است) با امید به آنکه با درک واقعیت‌های خاک هنر برای فردای میهن‌مان ایران شکوه تازه آفرینیم.


 طرح فرش نقوش هستی استادعیسی بهادری که در راستای طرح نقوش بشریت آفرینش شده است



نویسنده: علی اکبر آقچه کهریزی نوروز ۱۳۹۶


منبع : سلام کمیجان


_________________


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم atabaki به خاطر این پست تشکر کرده اند
مرتضى غرىبى (چهارشنبه 16 فروردین 1396, 7:14 pm)
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 2 پست ] 


مباحث مرتبط
 مباحث   نويسنده   پاسخ ها   بازديدها   آخرين پست 
موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. اسناد قدیمی با دستخط مرحوم حاج میرزا رجبعلی سلیمانی

atabaki

3

475

دوشنبه 14 فروردین 1396, 8:14 am

atabaki نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. سند قدیمی با دستخط مرحوم میرزا علی اکبر عزیزی(اکبر هدایت)

atabaki

3

354

پنج شنبه 30 آبان 1392, 8:13 am

maleki نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. شعر میلاجرد

jalali

5

578

دوشنبه 12 اسفند 1392, 7:38 pm

maleki نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. بچه های دیروز میلاجرد

[ برو به صفحهبرو به صفحه: 1, 2 ]

atabaki

11

1590

جمعه 14 آذر 1393, 5:43 pm

v.gh نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. سند قدیمی از میلاجرد

atabaki

2

612

شنبه 31 فروردین 1392, 5:54 am

atabaki نمایش آخرین ارسال

 


چه کسي حاضر است ؟

كاربران آنلاين: بدون كاربران آنلاين


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
cron
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
MilajerdSoftwareGroup Powered by: M.S.G | base on: phpbb 3.0.12 | Persian translator: Maghsad
phpBB SEO