ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 12 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي
نويسنده پيغام
 موضوع پست: فصل اول از آموزش تئوری موسیقی
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:07 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها


  • فصل اول




    • تئوری موسیقی




    • تعریف موسیقی




    • نت




    • حامل




    • نام نت های موسیقی




    • کلید




    • کلید سل




    • خطوط اضافه




    • گستره صدای انسان




    • نردبان موسیقائی




    • وزن ( ریتم)




    • سکوت ها




    • سکوت های طولانی




    • علامتهای دیگر کششها




    • خط اتحاد




    • نقطه




    • دو نقطه




    • مقطع




    • نیمه مقطع - پیش مقطع






 


 


تعریف موسیقی


موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست .


مهم ترین عوامل تشکیل دهنده موسیقی و صدا و وزن هستند .


صدا نتیجه « حرکت ارتعاشی » است که به وسیله گوش احساس می شود .


صداهائی که دارای ارتعاشات نا منظم باشند ، صداهای غیرموسیقی و آنهائی که پریودیک هستند وارتعاشات منظم دارند صداهای موسیقی نامیده می شوند .


نت


نت علامتی است که به وسیله آن صداهای موسیقی نوشته واجرا می شوند .


 


حامل


 


 پنج خط افقی و موازی با فواصل معین که نت ها را در رو یا میان خطوط آن می نویسند و ازهم تشخیص می دهند ، حامل گویند . خطوط حامل معمولاً از پایین به بالا شمرده می شود .


 


 
















_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


آخرين ويرايش توسط farhad on دوشنبه 10 بهمن 1390, 11:53 am, ويرايش شده در 2.

بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:28 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:14 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

    به وسیله حامل یازده نت شناخته می شود ، به این ترتیب :


پنج نت در روی خطوط ، چهار نت در میان خطوط ویک نت در بالا ( چسبیده به خط پنجم ) و یک نت در زیر حامل ( چسبیده به خط اول )


 


                                        نت بالای حامل                        نت های میان خطوط                              نت های روی خطوط









 




 


 


نام نت های موسیقی


نت هائی که درموسیقی به کار می روند ،  هفت نام مختلف دارند :


                          دو ( اوت ) ، ر، می ، فا ، سل ، لا، سی ،


در انگلستان و آمریکا و آلمان A  به جای لا و B  به جای سی ، C  به جای دو، D  به جای ر، E به جای می ، F  به جای فا،G به جای سل کار برد دارد ؛ با این تفاوت که در آلمان B معرف سی بمل و H  معرف سی است  .


 


 


کلید


 


    کلید علامتی است که سمت چپ حامل قراردارد و نام موقعیت صدای نت ها را تعیین می کند .


کلید های که درموسیقی به کار می روند  عبارتند از : کلید سل ، کلید دو ، کلید فا ،



 


کلید های فا                      کلیدهای دو                         کلید سل










_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط farhad در يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:23 am .

بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:28 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:17 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

   کلیدهای یاد شده برروی حاملی که دارای  یازده خط است ( و حامل عمومی نام دارد ) موقعیتی مانند شکل زیررا دارند . به عبارت دیگر ، هر کلید بر روی حامل پنج خطی واقع شده ، ولی سطح خطوط حامل آن با سطح خطوط حامل کلید دیگر متفاوت است . مثلا ً خط اول حامل کلید سل شش خط بالاتر از سطح حامل کلید فا قراردارد .


 


 



قسمت صداهای متوسط                                                        قسمت صداهای بم












قسمت صداهای زیر                                                                                                                            


  


    کلید سل معمول ترین کلید هاست و مبنایش خط دوم حامل پنج خطی ( خط هشتم حامل یازده خطی) است .


با کلید سل نتی که درروی خط دوم حامل قراردارد سل نامیده می شو د و بقیه نت ها به نسبت نت مزبور  شناخته می شوند . نت سازهائی مانند ویلن و فلوت و ابوا و قره نی و دیگر سازهایی که صدای زیر دارند با این کلید نوشته و اجرا می شود .


 


 


نام نت ها بروی حامل با کلید سل


 











 


 


کلید فای خط چهارم را کلید باس  نیزمی نامند ومورد استفاده سازهائی مانند کنترباس و ویلنسل و باسون و غیره است .


کلید فای خط سوم کلید باریتون و کلید دوی خط چهارم کلید تنور نامیده می شود . کلید دوی خط سوم کلید کنترآلتو و مورد استفاده سازهایی مانند ویلون آلتو و ترمبون آلتو است . کلید دوی خط دوم کلید متسو سپرانو و کلید سپرانو و کلید سل کلید آواز نام دارد .


    علت وجود کلیدهای مختلف درموسیقی جلو گیری از ازدیاد خطوط اضافه ودر نتیجه سهولت در نت خوانی و اجرای قطعات است و ضمنا ً آشنائی کامل با آنها عمل «انتقال» نظری را بسیار آسان می کند . 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:18 am), maleki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:27 am), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:41 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

خطوط اضافه


    هرگاه نت ها از بالا و پائین حامل تجاوز کنند با استفاده از خطوط کوچک و موازی با حامل نوشته می شوند .


 


 


نام نت ها با خطوط اضافه دربالا و پایین


حامل با کلید سل










 


 




 


 


     یاد آوری : اگر خطوط اضافه دربالای حامل  بالاتر از نت  ها ودرپائین حامل پائین تر از نتها قرار گیرند ، تغییر درنام و صدای آنها نخواهند داد ؛ بنابراین احتیاجی به وجود آنها نخواهند بود










 


 


 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط farhad در يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:44 am .

بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:20 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:43 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

صدای انسان معمولاً به شش طبقه تقسیم شده است که هریک دارای گستره ای و کلیدی مخصوص به خود است :


سپرانو ( صدای زیر )


متسوسپرانو ( صدای متوسط )                                                                   



آلتو یا کنتر آلتو ( صدای بم )


تنور( صدای زیر )


باریتون ( صدای متوسط )


باس ( صدای بم )


 








 




 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:49 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

 نردبان موسیقی


     مجموعه صداهائی را که معمولا در موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد بر روی دو حامل ( به فاصله یک خط ) به نام حامل عمومی ( 11 خطی ) با استفاده از تعدادی خطوط اضافه می نویسند .


 


این مجموعه را نردبان موسیقائی می گویند . در نردبان موسیقائی زیر صداهای محدود در پیانو نوشته شده ، ولی نردبان حقیقی موسیقائی از این مثال هم گستره بیشتری دارد .


 










 




 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:52 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

 وزن


    منظورازوزن درموسیقی به کار بردن صداها و سکوتها با امتدادهای گوناگون است که از نظرزمان با یکدیگر متناسب باشند .


برای تعیین  امتداد کششهای صداها هفت شکل درموسیقی به کارمی رود به این ترتیب :


 









 


 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:53 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

 نسبت امتدادهای  مذکور به یکدیگر را با این شکل  نیز می توان نشان داد :


 













 


 


    به طوریکه ملاحظه می شود یک گرد معادل با 2 سفید یا 4 سیاه یا 8 چنگ یا 16 دو لا چنگ یا 32 سه لا چنگ یا 64 چهار لا چنگ است .


 


و یک سفید معادل با 2 سیاه 4 چنگ و ... است .


  


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 11:57 am 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

ارزش گرد بر حسب زمان قراردادی است یعنی ممکن است 2 یا 4 ثانیه یا کمتر یا بیشتر طول بکشد .


اگرنت گرد در یک قطعه موسیقی 4 ثانیه طول بکشد نت سفید 2 ثانیه نت سیاه 1 ثانیه و نت چنگ 2/1 و نت دولا چنگ 4/1 و نت سه لا چنگ 8/1 و نت چهار لا چنگ 16/1 ثانیه طول می کشد .


 


 


یاد آوری : چنانچه چنگها و دولا چنگها و غیره از یکی بیشتر باشند پرچم آنها معمولاً با دسته هایی دوتایی و سه تایی و چهار تائی ( بنا به وضع میزانها ی مختلف به وسیله خطوط افقی یا مایل به نام شاهین بهم متصل می شوند ؛ ولی در موسیقی آوازی به منظور تطبیق با اجزاء هجاهای کلمات پرچم نت های چنگ و غیره به شکل منحنی و جدا ازیکدیگر نوشته می شوند .


 


 


سکوتها :


برابر کششهای مختلف صداها و به منظور جدا کردن صداها از یکدیگر علامتهائی برای سکوتها با همان نامها در موسیقی به کار می رود که عبارتند از:


سکوت گرد مضاعف ( باارزشی معادل دو برابر گرد ) ، سکوت گرد ، سکوت سفید ،سکوت سیاه ،سکوت چنگ ، دولا چنگ ، سکوت سه لا چنگ ، سکو ت چهار لا چنگ .


 









 


 


 









 


 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
 موضوع پست: Re: فصل اول
پستارسال شده در: يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:02 pm 
عضو ویژه
عضو ویژه
آفلاين
تاريخ عضويت:دوشنبه 24 مرداد 1390, 12:20 pm
پست ها :
442 پست
محل سکونت:
تهران
تشکر کرده اید:
232 مرتبه
تشکر شده:
139 مرتبه در 45 پست ها

اگردر قطعه ای به دو میزان سکوت احتیاج باشد ، مانند شکل می شود .


 









 


 


 


 


 


و اگر چهار میزان سکوت لازم باشد ، مانند  شکل نوشته می شود .


 









 


 


 


 


سکوتهای طولانی را به وسیله مستطیلی افقی مشخص می کنند که بر روی عددی قرار دارد عدد مزبورمعرف تعداد میزانهای سکوت دار است .


 









 


 


_________________
خداوند اگر آرزويي در تو قرار داده، بدان توانايي آن را در تو ديده است!


بالا
 مشخصات ارسال پيغام خصوصي E-mail  
کاربران زیر از شما کاربر محترم farhad به خاطر این پست تشکر کرده اند
atabaki (يکشنبه 9 بهمن 1390, 12:19 pm), ramazani (دوشنبه 10 بهمن 1390, 5:16 am)
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 12 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدي


مباحث مرتبط
 مباحث   نويسنده   پاسخ ها   بازديدها   آخرين پست 
موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. فصل دوم از آموزش تئوری موسیقی

farhad

4

1875

دوشنبه 10 بهمن 1390, 12:03 pm

farhad نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. موسیقی بی کلام و دلنشین

hadi asheri

5

2048

دوشنبه 4 فروردین 1393, 4:05 am

hadi asheri نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. موسیقی محلی میلاجرد

atabaki

0

991

يکشنبه 9 بهمن 1390, 5:40 am

atabaki نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. موسیقی چه چیزی مفیدی است؟

omid2862

0

1336

شنبه 10 خرداد 1393, 7:44 pm

omid2862 نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. بیوگرافی حمیدرضا قربانی، بنیانگذار موسیقی بین المللی در ایران

Saber65

0

105

چهارشنبه 2 خرداد 1403, 6:06 pm

Saber65 نمایش آخرین ارسال

 


چه کسي حاضر است ؟

كاربران آنلاين: bing [bot]


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
MilajerdSoftwareGroup Powered by: M.S.G | base on: phpbb 3.0.12 | Persian translator: Maghsad
phpBB SEO